Ondersteuning bestuur KNBB Sectie Driebanden gezocht

Portefeuilles die Sectie Driebanden graag ingevuld zouden zien betreffen: Jeugd, Dames, organisatie Grand Prix (4 per jaar) en organisatie NK’s (jeugd, dames, Masters, Excellentklasse, Hoofdklasse, Premiumklasse). 

Heeft u interesse voor één of meerdere portefeuilles: mail naar bestuur@knbb-driebanden.nl o.v.v. “Ondersteuning bestuur”. 

10 maart 2025

 

NIEUWEGEIN – U bent mogelijk bekend met het bestuur van KNBB Sectie Driebanden, in de samenstelling Paul Brekelmans (voorzitter), Hans de Bruin (penningmeester) en Christel van Reekum (secretaris). Een uiterst actief bestuur, want de sectie verricht veel werk soms ook buiten deze drie portefeuilles. Zo organiseert men veel evenementen, is men actief op social media, op gebied van wedstrijdzaken is altijd veel te doen – en dat zijn nog maar een aantal van de veelal terugkerende taken.

Vandaar de wens vanuit het bestuur om nieuwe bestuurders te vinden die het zittende bestuur kunnen gaan ondersteunen op diverse vlakken. Waarbij de gedachte is dat kandidaten eerst een tijdje meelopen met het bestuur en bij de diverse rollen meekijken, om zo te kijken welke functie(s) het meest passend zouden zijn.

 

Wat is de situatie van het bestuur van KNBB Sectie Driebanden nu?

De huidige samenstelling is Paul Brekelmans (voorzitter), Hans de Bruin (penningmeester) en Christel van Reekum (secretaris). Momenteel dus slechts drie bestuursleden en dat is echt te weinig, zeker omdat bepaalde functies er momenteel naast woorden gedaan. Zo vervult Hans de Bruin momenteel naast zijn penningmeesterschap ook de rol van wedstrijdsecretaris. Uitbreiding betekent minder beslaglegging op de tijd die we er nu insteken en minder kwetsbaarheid op diverse taken.

 

Waar willen we naartoe / voor welke portefeuilles zoeken wij kandidaten?

KNBB Sectie Driebanden zou graag toe willen naar een ideale situatie van vijf bestuurders: het dagelijks bestuur bestaande uit voorzitter, secretaris en penningmeester, met daarnaast een wedstrijdsecretaris en een algemeen bestuurslid.

Portefeuilles die Sectie Driebanden graag ingevuld zou zien betreffen: Jeugd, Dames, organisatie Grand Prix (4 per jaar) en organisatie NK’s (jeugd, dames, Masters, Excellentklasse, Hoofdklasse, Premiumklasse, Divisies). Deze vallen allemaal weliswaar onder het wedstrijdsecretariaat, maar worden al jaren in gezamenlijkheid door het dagelijks bestuur ondersteund. Bij portefeuilles Jeugd en Dames moet vooral worden gedacht aan: inschrijven voor EK’s en WK’s, het regelen van tickets en hotelreservering en begeleiding ter plekke (als in: het ontzorgen van de spelers).

Zoals hierboven geschetst is een ideale situatie. Maar het is zeer voorstelbaar dat een bestuurslid zich bijvoorbeeld uitsluitend bezig houdt met de organisatie van de 4 GP’s per jaar. Dat een ander bestuurslid, samen met een collega-bestuurder, zich bezig houdt met de organisatie van NK’s waarbij dan onderling ook nog weer een verdeling zou kunnen plaatsvinden.

De ondersteuning bij EK’s en WK’s Jeugd en Dames is niet functie-gebonden. Dames is momenteel door Christel deels van Hans overgenomen, Jeugd zit bij Paul, maar er is van alles mogelijk. Het is ook mogelijk dat een bestuurslid niet direct een label op zich geplakt krijgt maar projectmatig een bepaalde taak op zich neemt.

Tenslotte is er nog de rol van arbiterscoördinator, die momenteel door Christel wordt ingevuld.

Kortom: alles in overleg. Laat maar weten waar uw voorkeur ligt! Wij kijken dan in onderling overleg hoe we dit het beste kunnen doen, en niet direct in vaste functie maar kijken wat bevalt en wat niet.

 

Wat is het profiel van de kandidaten / hoeveel tijd vergen de functies / is er een vergoeding beschikbaar?

Een heel specifiek profiel is er niet. Iedereen die liefhebber is van driebanden, tijd wil steken in het driebanden in Nederland te helpen, en die goed kan samenwerken met het huidige bestuur is meer dan welkom.

Exact aantal uren per week is lastig aan te geven omdat Hans en Paul óók het wedstrijdsecretariaat bemensen. Sec kijkend naar ureninzet, vraagt het dagelijks bestuur zo rond de 5 tot 6 uur per week. Wedstrijdsecretariaat is echt meer: waarschijnlijk zo’n 12 uur per week; de mailbox zal dagelijks gecheckt en afgehandeld moeten worden. Dan zitten er nog pieken in tijdens de zomer (augustus) als de competitie-inschrijvingen plaatsvinden, de indeling van 1e tot en met 4e divisie moet gebeuren en het speelrooster moet worden gemaakt. Hierbij is dan ondersteuning van de andere bestuursleden nodig.

Het werk is onbezoldigd, onkosten worden uiteraard vergoed.

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Heeft u interesse voor één of meerdere portefeuilles: mail naar bestuur@knbb-driebanden.nl o.v.v. “Ondersteuning bestuur”. Deel uw contactgegevens en mogelijk wat info over uzelf (waar liggen uw interesses, wat zou u het liefst doen), dan neemt Sectie Driebanden contact met u op.

 

Het huidige bestuur van KNBB Sectie Driebanden eind januari 2025 in Berlicum bij de huldiging van Harry Mathijssen tot Lid van Verdienste KNBB. V.l.n.r.: Christel van Reekum (bij de kampioensschaal van de KNBB Van Donge & De Roo Masters Driebanden 2025), Hans de Bruin & Paul Brekelmans (bij het katheder). Foto: Ton Smilde

Secties Vacature Vrijwilligers
Volg ons online